Voor het eerst hebben we een vertraging van 1 uur en 22 minuten. We zien deze vertraging zich opbouwen in vier stappen en zien dat ook vele andere treinen vertragingen hebben. Voordat we in Novosibirsk aankomen heeft de machinist deze vertraging geheel ingelopen door korter te stoppen en iets harder te rijden. Om 18:00 uur scherp komen we de volgende dag in Novosibirsk aan.
Het landschap naar het Oeral gebergte is in het begin nog steeds vlak en gaat dan door geleidelijk glooiende heuvels omhoog. We rijden weer richting Kungur - de ijsgrotten - en rijden langs de rivier Sylva, waar ook de ijsgrotten lagen tegen een wand van deze rivier. De Oeral is een heel vriendelijk oud gebergte, lijkt een beetje op de Ardennen en stijgt tot 500 meter om vervolgens weer te dalen aan de Aziatische kant. In dit Oeral gedeelte zien we nog grote stukken sneeuw liggen, met name in de schaduw gedeeltes.
Op maandagavond 21:12 bij km paal 1777 passeren we de kleine obiliesk die de grens Aziё en Europa markeert.
Na de kleine heuvels van het Oeral gebergte is de verdere tocht van ca 1500 km weer door geheel vlak land. Er staat veel water op het land. Enerzijds heeft al het water van de sneeuw nog niet kunnen weglopen, anderzijds bestaat het land ook uit veel semi moeras achtige terrein. Overal ook berken bosjes en zoals de gids zegt: het is heel moeilijk je in dit terrein te oriënteren. Het geeft een enorm wijds gezicht.
Verder ontmoeten we de Russische zakenman Alexey die helpt bij het vertalen van enkele zaken van de wagon gastvrouw. Met zijn engels en handen en voeten komen we een heel stuk verder. Hij nodigt ons uit voor een kleine sight seeing trip morgen in Novosibirsk waar hij werkt en opgegroeid is.
We ontdekken in de loop van de ochtend dat volgens ons reisschema we 2,5 dag over deze reis zouden doen ipv 1,5 die op het ticket staat. We komen dus 24 uur te vroeg in Novosibirsk aan. Vanuit de trein bellen we met Utrecht kort nadat zij open zijn gegaan en wijzen op de fout. Bij aankomst in Novosibirsk bieden zij daar een extra nacht aan, maar wij willen extra tijd in Irkutsk. Daarover later meer. Toch geweldig dat je tegenwoordig met zo’n mobieltje zomaar vanuit de trein naar NL belt.
Het is ook goed om ons te realiseren dat deze lijn in 1893 tot 1898 werd aangelegd door een moeras landschap met heel veel insekten en malaria, met gebrek aan mensen, dieren en materiaal. Vanaf 1898 werden Moskou en St Petersburg door een spoorlijn met Irkutsk verbonden.
Fase 1: 1891 tot 1898, Moskou - Irkutsk 5185 km.
We ontdekken in de loop van de ochtend dat volgens ons reisschema we 2,5 dag over deze reis zouden doen ipv 1,5 die op het ticket staat. We komen dus 24 uur te vroeg in Novosibirsk aan. Vanuit de trein bellen we met Utrecht kort nadat zij open zijn gegaan en wijzen op de fout. Bij aankomst in Novosibirsk bieden zij daar een extra nacht aan, maar wij willen extra tijd in Irkutsk. Daarover later meer. Toch geweldig dat je tegenwoordig met zo’n mobieltje zomaar vanuit de trein naar NL belt.
Het is ook goed om ons te realiseren dat deze lijn in 1893 tot 1898 werd aangelegd door een moeras landschap met heel veel insekten en malaria, met gebrek aan mensen, dieren en materiaal. Vanaf 1898 werden Moskou en St Petersburg door een spoorlijn met Irkutsk verbonden.
Fase 1: 1891 tot 1898, Moskou - Irkutsk 5185 km.
No comments:
Post a Comment