De treinreizigers zijn bijna alle russen, vaak ook gezinnen met kleine kinderen. Die komen regelmatig eens nieuwsgierig kijken als de coupé deur open staat. Ook nu weer hebben we een gehele coupé voor ons tweëen. Per wagon is er steeds een trein official aanwezig. Zij spreekt russisch tegen ons alsof we geen buitenlanders zijn en glimlacht dan heel vriendelijk. Prachtig. In iedere wagon is er een samovar met heet water ca 90 graden C. Dat hadden we al gelezen maar wat we nu plotseling zien is dat deze met houtskool wordt gestookt. Een emmertje met houtskool staat er voor met een paar rubberhandschoenen om de handen schoon te houden. En dat in een trein die electrische wordt aangedreven, tot nu toe steeds spoor met elctrische bovenleidingen. Voor de samovar is kennelijk de oude traditie van meer dan honderd jaar doorgezet.
de samovar
De trein rijdt enigszins noord oost waardoor we vanuit de restauratie wagen een fantastische zonsondergang konden volgen. Heel veel rode kleuren.
Veel armoede zo te zien bij de vrouwen die wat eenvoudige eetwaar aanbieden op de stationnetjes. Ook dit traject geen afscheiding van het spoor met de rest van de publieke grond.
Perm de meest noordelijke stad die we zullen aandoen 58 graden 00’ NB en 56 graden 13’ OL. We zijn nu 3874 km onderweg.
Veel armoede zo te zien bij de vrouwen die wat eenvoudige eetwaar aanbieden op de stationnetjes. Ook dit traject geen afscheiding van het spoor met de rest van de publieke grond.
Perm de meest noordelijke stad die we zullen aandoen 58 graden 00’ NB en 56 graden 13’ OL. We zijn nu 3874 km onderweg.
No comments:
Post a Comment