Friday, May 11, 2007

Deel drie: 2de etappe Moskou - Perm 0510 - 0511

De reis begint op het Yaroslavsky station, gebouwd in 1902 als een reproductie van een oud russisch fort. Het is goed onderhouden en schoon. Ook nu bevalt het ons goed het landschap aan ons voorbij te zien glijden . Het is mooi zonnig en de beelden van de verschillende dorpen rijgen zich aaneen. Eigenlijk nooit gerealiseerd hoe vlak het hele gebied van Nederland via Berlijn, Warschau, Moskou tot Perm is. Zuid-Limburg is hier een berglandschap bij vergeleken. Geweldig mooie, wijdse gezichten. Prachtig de berken bossen afgewisseld met wat spar en eik. De meeste berken zijn vrij jong en regelmatig zie we stukken berken bos omgewaaid of afgeknapt op de grond liggen.

fabriek vanuit de trein

De treinreizigers zijn bijna alle russen, vaak ook gezinnen met kleine kinderen. Die komen regelmatig eens nieuwsgierig kijken als de coupé deur open staat. Ook nu weer hebben we een gehele coupé voor ons tweëen. Per wagon is er steeds een trein official aanwezig. Zij spreekt russisch tegen ons alsof we geen buitenlanders zijn en glimlacht dan heel vriendelijk. Prachtig. In iedere wagon is er een samovar met heet water ca 90 graden C. Dat hadden we al gelezen maar wat we nu plotseling zien is dat deze met houtskool wordt gestookt. Een emmertje met houtskool staat er voor met een paar rubberhandschoenen om de handen schoon te houden. En dat in een trein die electrische wordt aangedreven, tot nu toe steeds spoor met elctrische bovenleidingen. Voor de samovar is kennelijk de oude traditie van meer dan honderd jaar doorgezet.

de samovar

De trein rijdt enigszins noord oost waardoor we vanuit de restauratie wagen een fantastische zonsondergang konden volgen. Heel veel rode kleuren.
Veel armoede zo te zien bij de vrouwen die wat eenvoudige eetwaar aanbieden op de stationnetjes. Ook dit traject geen afscheiding van het spoor met de rest van de publieke grond.

Perm de meest noordelijke stad die we zullen aandoen 58 graden 00’ NB en 56 graden 13’ OL. We zijn nu 3874 km onderweg.

No comments: