Thursday, May 10, 2007

Deel een: Eerste etappe Beek-Elsloo Moskou 0506 - 0508

Het vertrek

We zijn zondag 6 mei volgens schema vertrokken. Paul en Wouda waren nog even komen koffie drinken en de sleutel etc. komen ophalen. Daarna de laatste dingen ingepakt, huisafsluiten en weg. Door dit alles toch ca 15 min later dan gedacht. We wilden indien het droog was naar het station lopen; zo iets van: we trekken de deur achter ons dicht en gaan de vrije wereld in (te voet, bus trein en boot). Voor het eerst 3,8 km te voet naar Station Beek – Elsloo en we moesten er stevig de pas inzetten. We liepen door het warme zon overgoten Limburgse landschap via Catsop . Behoorlijk bezweet hebben we het station gehaald, 2 minuten voor vertrektijd.



















Dag huis zegt Geer

Met het boemeltje vertrekken naar de grote lijnen wordt aardig aangegeven door de volgende stappen:
Beek – Elsloo naar Maastricht 12 minuten met tussen stop in Bunde
Maastricht naar Heerlen met de intercity met tussen stops in de cities Meerssen en Valkenburg 25 minuten
Van Heerlen naar Herzogenrath 12 minuten
Herzogenrat naar Dusseldorf de sneltrein vanuit Aken in 1 uur en 7 min.
We hadden twee uur extra marge genomen omdat we door vertragingen bij de boemels de hoofd aansluiting niet wilde missen. Welnu de reis liep voorspoedig waardoor we in Dϋsseldorf ruim drie uur wachttijd hadden.
NB. Als je met de cursor op een foto gaat staan en dubbelklikt, vergroot hij zich

Dϋsseldorf naar Moskou

Op naar "Moskva" (of te wel Moskou)

Vertrek 0506 21:43 aankomst Moskou 0508 09:20 uur door het tijdsverschil van 2 uur een reis van 34,5 uur. Wat valt zoal op:
1. Van Dϋsseldorf naar Warschau is 12 uur. We komen om tien uur in Warschau aan en vertrekken daar weer om 10:38 voor Moskou nog 22 uur. Warschau ligt relatief dicht bij.
2. Onze eerste nacht slapen we prima, van 11 tot 9 met even wakker in Berlijn (Kees) en Frankfurt (Oder)
3. De stoptijden op de enkele stations is heel kort behalve in Berlijn, Warschau en Brest. In Brest werden de wielen gewissels omdat Rusland een smaller spoor heeft; tijd ca 3,5 uur van de 34,5 uur gingen daarmee heen. Interessant hoe dat gaat: wagons worden los gekoppeld en elke wagon wordt omhoog gevijseld. De koppelings stukken en de wiel blokken worden verwisseld. Eea gaat met grote takels, veel schroeven en vulstukken worden met de hand losgemaakt en weer in elkaar gezet.
4. We hebben een cabine van twee bij 1,5 m. Daarin twee bedden boven elkaar, en een waterpunt met Onze gootsteentje, en kastje met glazen. Het gootsteentje wordt met dekseltje afgesloten waarop een kleedje ligt. Goed uit te houden.
5. Het theepotje uit Burkina vullen we met gekookt water uit de Samovar bij de conducteur; dus hier is nde treiin al volgens het Russische concept ingericht.De trein vanaf Dϋsseldorf is van russische makeli: oOp het dubbele glas van de coupé staan al Russische tekens.
6. Het landschap is heel open en vlak. Veel bos in hoofdzaak met loofbomen en daar binnen weer veel berkenbomen. Af en toe zijn er grote stukken vrij gemaakt voor landbouw, het lijkt op veel graan productie.
7. De stations zien er over het algemeen wat verwaarloosd uit. Ook saai bijna geen reklamen wat overigens best prettig is.
8. Bij de landbouw gebieden zie je regelmatig vrij grote huizen met een trap die naar de eerste verdieping leid. Het lijkt dat men vaak op de eerste verdieping leeft. Daarboven nog een verdieping en dan het schuinen dak. Beneden opslag?
9. Weinig afrastering tussen percelen waardoor het landschap er open uitziet. Ook is er geen afrastering tussen het land en het spoor, in Nederland was dat ca 20 jaar geleden ook nog zo op veel plaatsen bij bossen, etc.
10. Veel boterbloemen, bloesems in bomen; het voorjaar is duidelijk iets later. Langs de trein af en toe stukken moerasachtig, met veel dotterbloemen.
11. In Rusland vinden we de huizen armoediger dan in Polen. Het is soms net of je door de boeken van Dr. Zjivago rijdt.
12. De Sony labtop is ingewijd – fantastisch dit op reis bij ons te hebben.

We bereiken Moskou precies op tijd 09:20 op dinsdagmorgen.

No comments: